tisdag 31 augusti 2010

Socialt förtryck till musik

Sällskapsdans är socialt förtryck.

Jo, så tycker jag.
Det gäller all form av "social" dans: Bugg, foxtrot, kasedans, salsa...
Hela kittet som du kan se på "Let's dance", med andra ord.

Förklaringen:
1 En person bestämmer. Vem? Mannen. Alltid.
Får kvinnor föra? Nej. Även om kvinnan är en hejjare på att dansa och kan hitta på massor av kul, är det självklart mannens rätt. Det handlar alltså inte om kunskap eller att turas om, det är helt könsbundet.

2 Regeln är: Om mannen kliver kvinnan på foten, är det kvinnans fel. Hon ska vara följsam och hålla sig undan. Även om mannen dansar i otakt eller går fel, ska hon snabbt och smidigt flyta med. Alltså: Även om mannen är helt usel, ska kvinnan se till att få honom att se bra ut.

3 På danskvällar är det männen som ska bjuda upp, utom när det är "damernas".
Regeln är att man ska tacka ja, oavsett vem som bjuder upp. Om man tackar nej för många gånger, kommer man sedan att inte bli uppbjuden alls, dvs utfryst. Man ska alltså vara tacksam för att männen vill dansa och inte ställa krav.

Vad ger detta för signaler?
Är det konstigt att kvinnoförtrycket är en realitet, när våra sociala mönster ser ut så här?

Nähädu.
Jag tänker dansa och virvla och leva och njuta till musiken, helt efter eget huvud. Jag tänker välja min egen väg, behålla min rätt att kritisera felsteg och säga nej precis så ofta jag har lust.

Och jag tycker att det är DET man ska lära barn, oavsett kön.
Social dans borde skrotas och bannlysas från de yngre generationerna.
Om man inte växlade, så att tjejerna alltid fick föra varannan gång.

Allt annat är föråldrade mönster som behöver dö ut.

2 kommentarer:

  1. Och ändå tvingades jag dansa i slutscenen på JCS...jag som är född med två vänsterfötter och inte har dansen som mitt uttrycksmedel. Om man säjer så...Märkt för livet...

    SvaraRadera
  2. Men Hans - inte tvingades du in i social dans?! :)

    Stuffa lite, svänga på rumpan - det kan alla. Och du KUNDE! Även om det var lite obekvämt...

    SvaraRadera