fredag 13 augusti 2010

Att bära sin egen börda

Det måste vara meningen att var och en åtminstone bär sina egna bördor.
Jag menar, vuxna människor måste som grundregel orka släpa sig fram på egen hand, oavsett förutsättningarna.

Visst kan man emellanåt vara svag och behöva hjälp! Men då måste man också vara beredd på att hjälpa någon annan senare.

Det finns en hoper människor som tycker att det är ok att låta andra bära dem genom livet. Det kommer jag aldrig att förstå.

Jag tänker på livet som en vandring. Vi har alla rustat oss för vandringen i vår uppväxt. Vi släpar alla på packningar, ofta ganska tunga, som vi försöker få med oss. Om någon plötsligt får skavsår eller vrickar foten, hjälper vi förstås till. Vi delar upp hans eller hennes packning och lånar ut en axel att luta mot.

Vi förväntar oss dock att denna person kämpar på! Biter ihop och hoppar fram så gott det går. Visst, det gör ont och är jobbigt, men det är så det är. Och erfarenheten lär honom eller henne att göra annorlunda nästa gång, ha bättre skor eller gå försiktigare. Dessutom hoppas vi nog att han eller hon kommer att hjälpa någon annan när foten är hel igen.

På samma sätt tycker jag att det är i livet.
Att t ex bli sjukskriven innebär inte att man kan lägga sig ner och förvänta sig att samhället eller någon annan bär en! Nej, man får kämpa på lite. Anstränga sig för att bli bättre, lära sig mer, leta efter botemedel, ta jobbiga beslut, bita ihop och jobba på. Ja, det gör ont och är kämpigt, men det är så det är.

Det är ingens fel, det bara måste hanteras.

Vi får sjukpenning i det här landet. Det är något fint. Men man ska aldrig glömma att man faktiskt låter andra bära en under den tiden! Jag menar inte att man ska fyllas av skuldkänslor, utan ta emot med tacksamhet - och vara beredd att betala tillbaka.

Det tycker jag är självklart.
Det är min vandring, min packning och mina skor.
Jag har i uppgift att trampa mig fram till något distant mål.
Min uppgift, min resa.

Och visst kan man vara avundsjuk på de där som verkar flyta fram, helt utan skavsår och gnissel. Ser inte deras packning väldigt lätt ut dessutom?
Men det får bli en diskussion mellan mig och min skapare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar