söndag 8 augusti 2010

Att sälja en stad

Alla städer i Sverige behöver en slogan. Det har blivit en självklarhet och marknadsförarna vänder ut och in på sig för att hitta på nya ordvändningar.

De är inte alltid så bra...

Det är nästan som om de försöker skriva in sin längtan och sina önskningar i denna stadsslogan. Inte är det helt i linje med verkligheten...

Offensiva Åseda är en av mina favoriter. Vi som bor i närområdet vet att det är ungefär det sista som Åseda är.

Res inte Alvesta förbi är också en klassiker. Vet man hur hjärnan fungerar, vet man att "inte" icke registreras. Denna slogan blir alltså en uppmaning att åka förbi Alvesta utan att stanna...

Lite förnuftigare, lite vänligare - Lessebo. Enligt mina erfarenheter stämmer det inte alls, varken det ena eller det andra - tvärtom.

Expansiva Växjö blev Europas grönaste stad, vilket väcker både ilska och trötthet. Folk som är intresserade av miljö blir arga och vill ha bevis, de som inte bryr sig undrar om det finns mycket skog och ängar där (och de utländska vännerna undrar om staden är rik).

Det är lätt att skratta åt dessa slogans. De känns lite patetiska, minst sagt. Knappt ens de som bor på orten förstår vad de ska beskriva, och för en utomstående blir det bara floskler.

Men kanske har jag missuppfattat hela idén. Kanske är de inte till för att göra staden minnesvärd, för att profilera sig och för att sätta namnet på kartan. Kanske är de mer tänkta som affirmationer. Genom att säga det tillräckligt ofta, så hoppas politikerna att det kommer att bli så.

I så fall är det väl åtminstone ett berömvärt försök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar