lördag 28 augusti 2010

Komplicerad information

Det är märkligt så svårt det är att få ut viktig information. Idag har vi ju alla möjligheter: Tidningar, brev, mail, radio, sociala medier, hemsidor... Det är hur många kanaler som helst att gå via.

Visst översköljs vi med information, men vad innehåller den?

Jag upplever ofta att den information man behöver inte finns med. Låt mig ge ett exempel:

Nyhetsbrev från dagis. Först en massa om vad de har gjort i den gångna veckan (vilket man redan vet, eftersom man pratar med sitt barn), och sedan en mening som lyder:
På måndagen har Långagårdsenheten utbildningsdag, så personalen är tillbaka på tisdagen.

Jaha, tänker jag. Mitt barn går inte på Långagård, så det är ju halvintressant. Så tänker jag lite. Hmmm... Ingår vårt dagis i Långagårdsenheten? Ja, kanske. De har i alla fall samma rektor.

Tänk om vår personal ska på utbildningsdag? Men då har de väl vikarier i så fall, tänker jag vidare. För det står ju inte att dagis är stängt den måndagen. Det skulle det väl gjort?

Men nej. Mina farhågor besannades. Visst är det så: Dagis är stängt på måndagen. VAD SÄGS OM ATT SKRIVA DET? Typ: "På måndag är vår förskola stängd, eftersom vi i personalen ska på utbildningsdag. Du måste ordna annan barnpassning den dagen."

Ett annat exempel: Alvesta marknad. En ganska stor tillställning, enligt uppgift. 20-30.000 besökare, massor av knallar och ett litet tivoli. Jag kollar på nätet för att se vilka tider som gäller. Ingenting. Ingen hemsida, ingen information. En artikel i lokaltidningen, där det inte står något av värde. Hittar ingen annons, ingenting.

Kanske alla Alvestabor vet exakt hur det här brukar vara, men det är inte så lätt för oss som inte är rutinerade/fjärde generationen.

Ett tredje exempel: I en annons på lokaltidningens jobbsidor står det: "Läs mer om tjänsten på vår hemsida." Jag klickar mig in - det finns ingen tjänst. En massa andra tjänster, men inte den. Suck.

Varför är det så svårt med information?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar