torsdag 19 augusti 2010

Eru helt kalkad?

När en sjö är försurad, kan man kalka den. Då flygs det in enorma mängder med kalk som dumpas rätt i sjön. Det fungerar! PH-balansen blir högre, sjön slutar växa igen, fiskarna mår bättre och sjön blir klarare.

Våra kroppar är ofta för sura. Vi äter för mycket syrabildande mat - spannmålsprodukter, mjölkprodukter, socker, alkohol, kött - så PH-halten i våra kroppar är för låg. Dessutom skapar stress, för lite sömn, frekvent användande av skärmar och mobiltelefoner också försurning.

Det går att mäta lätt. PH-papper (lackmuspapper, hette det när jag gick i skolan) som man kissar på. Och ett (annat) PH-papper som man kollar saliven med. Givetvis kan man göra större undersökningar också, t ex kolla surheten i musklerna osv, men dessa två indikerar ofta vad som behöver göras.

Om vi är försurade, blir vi sura i humöret.
Dessutom skapas inflammationer i muskler.
Vi får ont i olika delar av kroppen, eftersom syran triggar smärta.

Det är därför en god idé att försöka hålla sig på PH 7. I vissa delar av Sverige finns det mycket kalk i vattnet. De som bor där - på Gotland, i delar av Skåne, i Uppsala m m - kan bara dricka vatten. Praktiskt! Vi som bor t ex i Småland kan kalka oss.

Jag tar en tesked kalk i juice varje kväll. Det håller mig i balans. Mest märks det på min mage, som plötsligt blir ordnad och trevlig. Regelbunden, lagom konsistens, lättsamt.

När jag växte upp sa man "E du helt kalkad?" om man tyckte att någon var trög. Jag tror att det åsyftade åderförkalkad. Nu har man ju upptäckt att åderförkalkning ofta är åderförfettning och inte alls har med kalk att göra. Tipsen för att undvika åderförkalkning är de samma som för att hålla PH-värdet lagom: Träna, undvik stress, undvik fet och tung mat.

Så: Vi kan äta mycket grönsaker, bär, rotfrukter, nötter, frön och frukt. Träna lite lagom - eller åtminstone hålla igång/använda våra kroppar. Ta det lugnt, sova lagom mycket och absolut inte stressa.

Jag tycker det låter trevligt.
Ett helt ok liv.
Då är det ju inte så konstigt om man lever längre.
Livet trivs, helt enkelt, och vill fortsätta.

Så på frågan om jag är kalkad, svarar jag: JA!

2 kommentarer: