torsdag 12 augusti 2010

Där det är högt till himlen

Det finns platser i världen där det är lite högre till himlen.

Jag vet inte hur jag ska beskriva det bättre.
Det är liksom högre i tak, på något vis.

Himlen verkar börja ovanligt högt från markytan och dessutom pågå längre. Det är mer luft innan himlen och själva himlen har fler lager än på andra ställen.

Det har absolut inte att göra med höjd över havet. Nej, hög himmel kan finnas på åsar, vid sjöar, på en slätt - det spelar ingen roll.

För mig känns det som om trycket på min hjärna släpper. När jag däremot är där himlen är låg, känns det tungt och det värker lite i huvudet hela tiden. Där ser man inte gärna uppåt, det är mer stressigt och de stora tankarna får liksom aldrig utrymme. Ändå kan det vara både trevligt och mysigt där.

Jag vet inte vad det beror på. Kanske är det fysiskt tryck som går att mäta i bar, kanske är det inbillning. Hur som helst mår jag personligen bättre där himlen är hög.

En sak är dock säker: Det syns på bild!
Ju högre himmel, desto bättre solnedgångar.

I Mistelås är det höööög himmel...

2 kommentarer: