lördag 2 februari 2013

Vägen från utmattning

Jag får ofta frågan: Hur blir man frisk från utbrändhet?
Då brukar jag svara: Jag vet inte.
Det enda jag vet är hur jag gjorde för att ta mig ur mitt svarta hål.

Nu tänker jag i alla fall ge mig på en enkel beskrivning av detta.

Först: Jag tror inte att utbrändhet är en sjukdom.
Min uppfattning är att det är en reaktion på överdriven aktivitet.
Därför är det inte något man kan bli frisk ifrån.
Man måste lära sig att leva annorlunda och återhämta sig.

1 Meditation/Reiki
Bästa tipset: Lär dig en teknik för att återhämta dig, ladda batterierna. Ger så otroligt mycket mer än att sova! Öppnar världen inuti och ger dig en ny relation till dig själv och världen.

2 Ta hand om kroppen
Träna något lugnt; yoga, tai chi, qigong eller något annat. Helst prestationsfri träning.

3 Ät bra
KRAV-odlat, råkost, mjukt och fint tillagat, näringsrikt.
Komplettera med ett bra kosttillskott.

4 Bearbeta
Jobba på att bli fri från gamla mönster. Gå i terapi, samtal, gå på behandlingar (massage, akupunktur, Resan-terapi, energiterapier, hypnos...), prata med vänner, läs böcker, gör upp med omgivningen.

5 Var i naturen
Andas frisk luft, lyssna på fåglar, titta på hav, krama träd. Sitt och njut.

6 Sysselsätt händerna, vila hjärnan
Gör saker med händerna: Pyssla, laga mat, baka, virka, sy, snickra... Helst utan artificiella ljud.

7 Undvik överdriven stimulans
Stäng av TV, sociala medier och radio. Lyssna på tystnaden. Undvik folksamlingar och måste du vistas i sådana, så skydda dig och håll dig på din kant. Möt människor en i taget, lyssna noga och titta på en i taget. Lyssna på organisk musik, riktiga instrument.

8 Låt det ta tid
Det är inte lätt att lära om. Har det tagit några år att komma dit, så får det väl ta några år att komma därifrån.

Lösningen på allt? Nej, självklart inte. Det är bara mina tips för hur man mår bättre efter att ha trillat ner i det svarta hål som är utmattning/depression/utbrändhet. Hoppas att de kan hjälpa dig eller någon du bryr dig om!

2 kommentarer:

  1. Mycket bra tips. Jag kan skriva under på alla och vill lägga till en punkt 9.
    Göra saker som är roliga och som man kan skratta till. Som att titta på en film som man tycker är kul, läsa Kalle Anka eller lyssan humorprogram man gillar. Hitta det man skrattade högt åt innan man trillade i det svarta hålet.

    SvaraRadera
  2. JA! Nr 9 gjorde listan komplett! :)

    Skratta mycket och ofta. Åt allt, även sin egen sjukdom. Det tycker i alla fall jag är befriande.

    SvaraRadera