fredag 27 augusti 2010

Bil - eller vaddå?

Jag blir så irriterad på allt tjafs om biltrafiken. Politiker höjer parkeringsavgifterna i städerna och skapar biltullar för att få folk att lämna bilen hemma. Det pratas om att göra stadskärnorna bilfria.

Som före detta Stockholmspendlare, gillar jag absolut att åka publika transportmedel som tåg och buss. Det är bekvämt, man kan göra annat samtidigt och det är billigt.

Men kära politiker - börja med att bygga ut lokaltrafiken!

För min egen del kan jag inte varken åka buss eller tåg till jobbet. Enda möjligheten är att åka 2 mil till närmsta samhälle och där ta bussen. Den går 6 turer om dagen, varken det behövs eller inte och tar evigheter att komma till stan. Tyvärr passar turerna bara för industriarbete och shopping, inte för oregelbundna arbetstider.

Dessutom måste jag ha bil i alla fall, och har därmed alla fasta kostnader på den inklusive service och reparationer. Att dessutom betala för månadskort på bussen blir för dyrt! För att inte tala om opraktiskt.

Om det däremot gick en buss förbi ute vid vägen, 1 km ifrån vårt hus, skulle jag gärna åka med den.

Såvitt jag ser det har ni tre alternativ, politiker:
1 Bygg ut lokaltrafiken och acceptera att den kostar eller
2 Pressa bilindustrin att ta fram nya drivmedel eller
3 Subventionera företag som låter anställda jobba hemifrån.

Sverige är långt, glesbefolkat och vackert. Det är bara att acceptera. Tvinga oss inte att flytta ihop i storstadsregionerna! Det blir inte bra för någon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar