söndag 13 juni 2010

Särskrivning är roligt!

Pris sänkt.
Väg beskrivning.

Särskrivningar, dvs när man delar upp hela ord i två (eller flera) delar, retar många.
Så många att det finns en webbsida som heter skrivihop.nu!

Där finns roliga exempel.

Kyckling lever - hurra, hurra den lever, den LEVER!
Kassa skåp - de är inget att förvara fina saker i...

Jag tycker att särskrivningar piggar upp. Man tänker ju i helt nya banor!
Pris sänkt - oh, jag skulle gärna vilja sänka alla min mans gokartpokaler i sjön.
Väg beskrivning - ca 20 gram?

Vet du varför folk sär skriver?
Det vet jag! Tror jag. Jag har åtminstone en teori...

När jag var liten (för sisådär 30 år sedan) lärde vi oss att skriva de svåra, LÅNGA orden med bindestreck. Väg-beskrivning. Pris-sänkt. Sammansatta ord, hette det. Pedagogiskt riktigt - men det bidde lite fel... Ungefär en tiondel av befolkningen sov sig visst igenom den lektionen där vi lärde oss att ta bort bindestrecket. De slumrade väl till en stund, tittade ut genom fönstret, sköt ett suddigummi på en fiende eller skrev en kärlekslapp. När bindestrecket inte längre var godkänt, utelämnade de helt sonika det. Kvar blev ett hål.

Eller så tycker de fortfarande att de orden är för långa och krångliga och löser det genom att göra kortare, mer hanterbara ord av dem. Pragmatiker!

Nej. Egentligen vet jag inte alls hur det kommer sig.
Det är i alla fall lite roligt.
Har man väl börjat haka upp sig på dem, blir det som en lek i stil med att göra ord av nummerplåtar när man åker bil.
Något för oss dagdrömmare som måste sysselsätta hjärnan hela tiden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar