fredag 18 juni 2010

Har Golfströmmen vänt?

Vi klagar och klagar på vädret.
Det är för kallt, för blåsigt, för lite sol och för kort sommar.

Och visst är det så!
Det är samma väder vår/sommar/höst, med en och annan topp och dipp i temperatur.
Men vintern är jättekall och i år var den extremt snörik.

Hallå - är det någon annan än jag som anar oråd?

Alla klimatforskare varnar ju för att den globala uppvärmningen kommer att påverka klimatet på många sätt.

Till exempel kommer smältvattnet från Arktis förändra Golfströmmen, så att den saktar ner, vänder tidigare och på sikt inte alls kommer att transportera upp varmt fint vatten från mexikanska golfen till oss. Det betyder att vi får samma klimat som övriga delar av världen på vår breddgrad.

Som Alaska.
Eller Sibirien.
Korta somrar, lägre medeltemperatur och långa, kalla vintrar.

En annan misstänkt effekt av växthuseffekten är att det blir blåsigare.

Hmm... Har vi hört det någonstans?

Jag tycker det verkar på pricken det vi upplever här och nu!
"Men det skulle ju inte kunna gå så fort!" invänder skeptikern.

Då tänker jag på Australien. Där upptäckte forskare att partikelföroreningarna hade fördröjt effekterna av den globala uppvärmningen. De låg som ett täcke mellan solen och jorden, vilket gjorde att vi inte såg effekterna direkt. När vi nu börjar ordna upp våra partikelföroreningar, minskar molnet och plötsligt kommer solen helt till sin rätt... De kallar fenomenet Global Dimming.

Så två miljöproblem har liksom tagit ut varandra.
Till nu - eller?

Ja, jag vet inte. Jag blir bara totalt förtvivlad när jag tänker på att detta är Sveriges nya klimat. Farväl till hemodlade frilandstomater, majbad i sjön, sensommarpicnicar och lugnt fastlandsklimat.

Då återstår bara en sak: Emigration.

1 kommentar:

  1. Hej satt i samma tankar angående detta och ska söka om info om golfströmmen verkligen har vänt?

    SvaraRadera