torsdag 24 juni 2010

Militant anti-rökare

Jag gillar inte rökare.
Ledsen att säga det, men här är jag total-generalist.
(För att förtydliga: Jag menar folk som röker, inte brakfisar. Fast när jag tänker på det så gillar jag faktiskt inte någon av formerna så värst.)

Jag förstår inte varför man väljer att röka.
• Det luktar fördjävligt, så att börja är korkat.
• Ingen - INGEN - tycker om sin första cigg, så att ta en till är löjligt.
• Att lägga hundratals kronor varje månad på att förgifta sig själv är fantastiskt idiotiskt.
• Att dessutom låta sin korkade last det gå ut över sin omgivning är hänsynslöst.
• Allt runt omkring en rökare luktar skit.
• Det ser fånigt och otryggt ut att suga på en vuxen-napp.

Så:
Folk som röker är med andra ord svaga - de kunde inte stå emot grupptrycket.
De lär sig inte av sina misstag.
De har inte sinne för ekonomi och är självmordbenägna.
De saknar empati.
De luktar illa.
De har inget sinne för stil.

Nu blir nog en och annan läsare ilsken...
Men det är som det är. Jag ogillar rökare.

Däremot kan jag gilla personer som röker fastän de röker.

Men rökning är korkat, varken mer eller mindre.
Det tycker i alla fall jag.

Jag har aldrig hört något argument för att röka.
Däremot finns det en massa argument för att inte (kunna) sluta röka, det har jag full respekt för. Men om min giftpinneberoende svärmor klarar det, klarar alla det.

Jag är inte för totalförbud, för jag tycker det borde vara vars och ens ansvar att inte göra idiotiska saker. Däremot måste jag fortsätta hoppas på A Non Smoking Generation och hätska informationskampanjer i skolan.

Snälla - rädda nästa generation!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar