onsdag 23 juni 2010

Ocker - en modern men accepterad synd



Låna ut pengar med ränta eller inte, det är frågan...

Nu för tiden är det väl ingen som ens funderar över detta i vårt västerländska samhälle. Det är ju för oss självklart att de som har kapital vill ha avkastning på det om någon annan ska använda det.

Jag såg på Köpmannen från Venedig på TV härom veckan. Döm om min förvåning när jag insåg att det var förbjudet i tidig kristendom att kräva ränta! Det var därför man ansåg att judarna var orena - de lånade nämligen ut pengar mot ränta. Därför fick de bo i speciella områden i städerna (ghetton) där de låstes in mot slutet av dagen.

Muslimerna har ju fortfarande det här systemet. Det är förbjudet att tjäna pengar på pengar. Själv visste jag inte det förrän i vuxen ålder, och jag blev mycket förvånad. Varför? Om de som har pengar inte kan tjäna på att låna ut dem - varför skulle de då någonsin vilja göra det? I så fall är det ju roligare att investera dem själv. Ett sådant system måste ju leda till att somliga har all rikedom och andra ingenting.

Men så var det tydligen även i kristendomens ungdom. Det är ju spännande.
När försvann det förbudet?
Och hur? Om det är en kristen regel bör det väl stå skrivet i Bibeln. Finns det "rättrogna" kristna som håller sig till det?

Och varför håller muslimerna fast vid det?
Idel frågor, inga svar.
Vet du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar