torsdag 17 juni 2010

En tysk attityd

"När en tysk faller på näsan, författar han en avhandling om markdofter."

Så stod det i Lilla Dassboken, som hängde på torrdasset på vårt sommarställe när jag var liten. Då skrattade jag bara lite, förstod väl inte riktigt.

Nu har jag kommit att känna igen mig.

Allt jag springer på kommer jag ihåg. Jag börjar också använda det direkt, utan att oroa mig för utbildning på området eller att jag inte kan allt i ämnet. Det lilla jag kan, ser jag till att få användning för - tills jag lär mig mer.

Ett exempel är när en ljussättare visade mig lite om ljussättning. Han gick igenom färgval, riktningar, motljus och frontljus, hur man skapar stämningar, övergångar... Lite sådär på en kafferast visserligen, men jag lyssnade hungrigt. Sedan satt jag med vid hela ljussättningen av nästa musikal och lärde mig mer. Därefter kan jag faktiskt lite om ljus, och har gärna åsikter om det i mina produktioner.

Tror jag att jag kan allt, att jag är professionell ljussättare? Nej, självklart inte. Men jag kan ljussätta lika bra som jag t ex kan sköta min bil. Inte är jag bilmekaniker, men jag klarar mig till vanligt bruk.

Får jag en avhandling i händerna, plöjer jag den och snappar upp det som är matnyttigt för mig. Så fort jag hamnar i en sits där detta kan vara användbart, plockar jag fram det.

Och om livet ger mig citroner, gör jag citronsaft.
Jag försöker använda det jag får till något bra, helt enkelt.

En del människor blir väldigt irriterade på detta. De tycker att jag trivialiserar allt, att jag ger mig på saker utan att kunna det i grunden, utan att ha utbildning. Ja - det är sant att jag inte kan det grundligt. Men varför inte använda det man kan? Bara man samtidigt är duktig på att lyssna på expertisen.

Det var så jag gjorde när jag renoverade en 400 kvm stor lokal (till dansundervisning) i stort sett själv. Jag var byggmästare, gjorde ritningar, bestämde eldragningar och rör, ljuddämpning och ljudinstallationer, spacklade, tapetserade och målade. Är jag ingenjör, elektriker, målare? Nej, men jag frågade sådana om råd och lärde mig på vägen.

Jag förstår inte varför det är hotande. Det är ju tyvärr så att det inte alltid finns möjlighet att anlita experter till allt. Då är det ju händigt om man själv har nödig kunskap.

Jag tror minsann att jag är lite tysk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar