måndag 14 juni 2010

Hurra - vi gjorde en åker!

Lokaltidningen gör en helsida på två bönder som har gjort en åker av en skogsdunge.

Det gör ont i mitt hjärta.
Vad är nyheten i detta? Är inte det en vanlig dag på jobbet för en bonde?

Jag läste hela artikeln i hopp om att förstå vad nyhets- eller informationsvärdet var. Det enda jag fick fram var att det tydligen inte är så vanligt att man avverkar skog för att göra åkermark samt att landskapet söder om Växjö kallas mjölkbältet. Och det blev en helsida!

Bönderna i fråga såg mycket nöjda ut. Arbetet hade tagit dem mellan 40 och 50 timmar. Jag tänker på alla ideella organisationer som gör storverk med betydligt fler timmar nerlagda, och detta utanför arbetstid. Ta till exempel den gamla skolan i Grönaberg härute i skogen som renoverades av ideella krafter (mycket pensionärer). Det tog tusentals timmar! De bevarar en bit kulturhistoria, på eget initiativ. Eller när vi startade Friskolan Kronobergshed och renoverade hemvärnsgården under en intensiv sommar. Jag vågar inte ens tänka på hur mycket tid som lades ned där under semestern...

Artikeln känns en smula krystad.
Kanske finns det ett redaktionellt beslut att lokaltidningen måste vika en viss del av sina reportage till lantbrukarna.
Läsvärdet är dock något begränsat, som jag ser det.

Och ingen kom hem till mig och gjorde reportage när jag grävde upp ett nytt grönsaksland i en oländig del av trädgården - för hand! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar