tisdag 8 juni 2010

7.3 Golden Pralin - are U kidding me?

Ingen tar väl reklam på allvar.
Det finns så mycket dumt som kastas mot oss ifrån TV och radio.

Dels är det dumma produkter som försöker presenteras på ett smart sätt, dels är det dumma argument och formuleringar.

Just nu har jag två hatreklamer. Jag vet faktiskt inte vilka märken det är reklam för, det har helt undgått mig. (Vilket glädjer mig i smyg. Då har reklamen förlorat sitt syfte.)

Den ena reklamen är den där två tjejer säger "Glossy glossy" och ser fånigt tonårsvampiga ut. ALLVARLIGT?! Det känns som en rysk reklam från strax efter perestrojka, när reklam-TV gjorde sitt intåg i planekonomins efterdyningar. Hur seriöst känns det?

Den andra är Pernilla Wahlgren som pratar om hårfärgningsmedel. Det sorgliga (och roliga) är formuleringen "nyansen 7.3 Golden Pralin". Jag kan inte höra det utan att fnissa! Det är så lökigt... För det första: Att döpa en färg till Golden Pralin. Det är ju jättefånigt! Jag förstår inte ens vad det är för färg och dessutom låter det kladdigt (och inte alls glossy glossy). För det andra: Varför 7.3? Det är ju jätteroligt! Inte sju och inte åtta, utan just 7.3. Vem kom på det? Hi hi hi... Jag får skrattkramp. Måste varit en sen kväll med mycket rödvin.

Och jag undrar alltid: Är det någon som köper de där sakerna på grund av reklamen? Tittar någon förvirrad tonåring eller ledsen medelålders dam på de där filmsnuttarna och tänker: "Ja, jag vill så gärna ha nyansen 7.3 Golden Pralin i mitt hår, så att alla tänker glossy glossy när jag går förbi."

I så fall är det ju illa ställt.

Jag för min del skulle hellre dö än gynna de där märkena. Det slog mig just något förfärligt: Tänk om jag har köpt något någon gång av de här märkena! Hårfärgningen är det väl ingen risk med, eftersom jag bara kör naturliga färger inköpta på nätet. Men det andra? Vad är det reklam för? Bäst jag kollar noga på reklamen och ser vad det är jag ska undvika.

Nästa gång jag hör "glossy glossy" på TV är det jag som tittar upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar