lördag 1 maj 2010

Mac eller... vaddå?



Jag är Mac-användare.
Har alltid varit, kommer alltid att förbli.
Den första Macen kom in i vårt hem när jag var kanske 10 år.
Jag hade en egen när jag flyttade hemifrån som 18-åring (pappas avlagda) och jag har köpt tre stycken sedan dess.

För mig finns det inget alternativ, så enkelt är det.
Om jag har provat att använda PC? Javisst. En kort stund. Eller så lite som möjligt.
Jag har haft PC på jobbet i två år och det har gjort mig ännu mer övertygad: Aldrig PC om jag får välja.

Varför?
Jag vet inte ens var jag ska börja...

Kort och koncist: Mac är för datoranvändare.
Vi som vill att saker bara ska fungera och gå snabbt, som ser datorn som en förlängning av oss själva, som en möjliggörare. PC är för de som gillar att meka och dona, som tycker att det är roligt eller praktiskt att skylla på datorhaveri och krångel och som gillar att pyssla själv.

Mac är färdig. PC är byggsats.
Om man jämför med bilar, så är Mac den där BMW:n som bara går och går. Visst, lite dyrare i inköp, men eftersom den aldrig krånglar och håller i evighet, så har man tjänat in det ganska snart. PC är den där Skodan som såg så snygg ut i affären, men som allting går sönder på hela tiden.

Är jag lite ensidig?
Japp.
Jag erkänner: Här är jag inte nyanserad.

I en Mac är allting snyggt och prydligt, välorganiserat, ingenting kan någonsin komma bort, allt har sin logiska plats. En Mac gör allting själv, frågar först och låter dig godkänna. En Mac är snabb, pålitlig och effektiv. Det tar typ en tiondel så lång tid att starta en Mac som en PC. JAG GILLAR DET! Jag vill inte vänta på min dator, inte leta efter saker jag har gjort, inte fundera på hur man ska installera saker. Det ska bara fungera. (Jag är likadan med bilar - vill inte över huvud taget lyfta på huven om det går att undvika. De ska bara rulla.)

Argumenten för att ha PC är många - men jag kan kontra!
De är billigare i inköp - har sämre prestanda och "tar slut" fortare.
Man kan fultanka ner program gratis - lagbrott är alltid ett intressant argument...
Det är den vanligaste datorn - precis som Trabant var den vanligaste bilen i Östtyskland.

Hi hi - är det någon PC-användare som INTE är arg vid det här laget?
Ja ja, alla blir saliga på sitt sätt.
Och jag blir salig på mitt.
Varje gång min dator startar med sitt omisskännliga "bing", så blir jag varm och mjuk.

Hurra för Mac!

(Detta inslag var INTE sponsrat av Apple.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar