måndag 10 maj 2010

Trafiksäkerhet - vad är viktigast?



Är det något som gör mig riktigt arg så är det nollvisionen i trafiken.
Det jag har problem med är inte själva visionen. Tvärtom, det är klart att det är bra att folk inte dör i trafiken i onödan! Nej, det som retar mig är problemanalysen och åtgärderna.

Hastigheten dödar.
Den kampanjen gör mig vansinnig!
Hastigheten kan inte döda. Aldrig, faktiskt. Man dör inte av att köra fort, det man dör av är krocken. HA!
Skämt åsido: Det som dödar är att folk tar dåliga beslut i för hög hastighet, så att de inte kan reda ut situationen. Alltså ett förhållande mellan färdighet och hastighet! Tar du tillräckligt dåliga beslut i 50 km/timmen är du också en samhällsfara. Då kan man antingen sänka hastigheten, bli en bättre förare eller kanske en kombination av båda.

För mig är det dock helt självklart vad som är problemet: Att folk överskattar sin egen förmåga. Det handlar absolut inte om hastighet - det är ren okunnighet och dålig självinsikt! Jag tycker att det bästa sättet att komma till rätta med det, är att låta folk regelbundet genomgå olika test - som att t ex köra halkbana.

Och om man av andra anledningar tycker att det är ett problem att folk kör fort, så finns det bättre sätt att få dem att sänka hastigheten. Man kan till exempel poängtera hur lite tid man tjänar (det är ju egentligen löjligt lite), hur mycket mer spänd man är när man kör fort och hur mycket mer drivmedel de flesta bilar drar i högre hastigheter.

Återigen: Utbildning/information.

Själv tycker jag inte att det är något jätteproblem med folk som kör fort. Jag tycker däremot att det är ett stort problem med folk som kör illa! Här kommer saker jag retar mig på i stort sett dagligen:
• Folk som aldrig tittar i backspegeln.
• Folk som inte läser trafiken kring sig, bara tittar maniskt på vägen dit de ska.
• Folk som tror att körriktningsvisaren/blinkern är ett fint pynt som inte behöver användas.
• Folk som inte kan rondellkörning.
• Folk som kör tjurigt, typ "jag har också betalt vägskatt, så jag kör som jag vill".
• Folk som är så osäkra bakom ratten att de knappt kan klara av att framföra fordonet.

De här sakerna dödar! Självklart är det också bra om man kör rimligt fort, men 10 km hit eller dit tycker jag är marginellt. I Australien har man hastighetsrekommendationer, inte begränsningar. Där har alltid föraren ansvar för att köra lagom fort. Det innebär att man måste anpassa hastigheten till vägförhållanden och situationen, och det faller på föraren att göra den bedömningen. Mycket bra system!

En annan sak som är en oerhörd fara är rattfylla. Det är ett STORT problem! Det finns fortfarande så många som inte förstår hur farlig man är bakom ratten med "bara" en öl i kroppen. Värst av allt är att de inte bara riskerar sina egna liv och dem i samma bil, utan alla runt omkring. Du kan aldrig veta vem du möter som är onykter... Här borde man ta krafttag, men det sker inte. Varför? Är det för svårt? Eller handlar det om att trafikpoliserna inte vill jobba på obekväm arbetstid? Jag säger bara: Ställ er på vilken mindre landsväg som helst en fredags- eller lördagskväll och ni kommer att plocka in var femte förare.

Dessutom tycker jag att det vore självklart att alla skulle göra ett enklare teoriprov och uppkörningsprov då och då. Vart tionde år kanske, i samband med att körkortet förnyas? Och när man är över 65 skulle det vara vart femte år. Lägg pengarna på det i stället så det kan vara gratis, i stället för löjliga utredningar och hastighetskampanjer/kontroller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar