fredag 28 maj 2010

Flygplansvett i livet

Somliga människor tänker väldigt mycket på andra. De tillgodoser andras behov före sina egna, de lyssnar in andra, de frågar först, väntar till lillturen och avstår om det fattas en kanelbulle.

Det räknas som fint.
Då är man Osjälvisk.

Jag levde mitt liv så, duktig inlärd av familj och omgivning. När jag fick barn, blev det absurt. Med ett älskat barn ständigt i närheten, blev mina behov aldrig tillgodosedda. Jag åt när barnet var hungrigt, sov om barnet sov (och jag hann med det), pratade om barnet var tyst och lyssnade på varje tecken från det lilla livet.

Jag försvann. Själva mitt jag dog.

Någonstans där förstod jag att det var tokigt, men jag hade inte kraft att göra något åt det.
I samma veva flög jag flygplan. Under säkerhetsgenomgången sa speaker-rösten: "Vid tryckfall kommer det ner syrgasmasker från luckor i taket. De ska ni placera över näsa och mun och andas normalt. Föräldrar som reser med barn ska första sätta masken över sitt eget ansikte, och sedan över barnets."

Jag bröt ihop.
Det krockade med alla mina föreställningar.
Ta hand om mig själv först och sedan mitt barn?
Det fanns inte på världskartan.

Nu, långt senare har jag förstått vitsen med det.
Självklart måste en förälder i första hand ta hand om sig själv!
En förälder som håller andan eller går på knä, kan inte vara till någon nytta för sitt barn.

Och det gäller alla, inte bara föräldrar.
Man måste i först hand tänka på sig själv och se efter ens egna behov.
Vem skulle annars göra det?

Tänk på en maskin, där hela funktionen är beroende av att varje liten del fungerar. Översätt det till ditt liv! Du är en mutter i den maskin som är ditt sociala sammanhang. Din familj, dina vänner och arbetskamrater är andra muttrar och skruvar. Var och en måste se till att just deras del fungerar.

Det är det som är vårt ansvar, i första hand.
Det andra - omhändertagandet av andra - kan vi göra (med bravur) när vi själva fungerar. Och då är det ju så lätt!

Jag använder flygplansmetaforen i vardagslivet: Hjälp dig själv så du kan hjälpa andra!

2 kommentarer:

  1. Haha, varför känns det som detta inlägget är en gigantiskt hint till mig??! :)

    SvaraRadera
  2. :)
    Och många andra...

    Men varsågod - ta för dig av metaforen! Den är rätt bra.

    SvaraRadera