onsdag 19 maj 2010

Infarterna till Växjö - varför?


Växjö är en ganska stor stad. Den hör inte till Sveriges största, men är ändå hyfsat civiliserad. Ändå har den en småstads infart!

Det spelar ingen roll från vilket håll du kommer körande. Du kör längs med skog, skog, skog och skog. Sedan ser du möjligen skymten av några villor innan du hamnar i en rondell. Efter rondellen börjar man förstå att man har hamnat i en stad. Då är man ungefär 3 km från stadskärnan!

Andra städer i samma storlek öppnar upp på ett helt annat sätt. Redan cirka en mil innan stadskärnan börjar du se staden. Bostadsområden, industriområden, avfarter, påfarter - förväntningarna ökar. Det känns att man närmar sig...

Vackert!
Det gör att det blir spännande, staden känns större.
Jönköping, Kalmar, Karlstad, Kristianstad - alla ger känslan av att vara betydligt större städer. Till och med Karlskrona och Ronneby har betydligt mer stadskänsla vid infarterna.

Snälla, rara Växjö stadsplanering: Skapa bebyggelse kring infarterna!
Och snälla, rara informationsavdelningen: Marknadsför Växjö bättre!
Norrut är det är många som tror att det är lika stort som Alvesta. Söderut hörde jag en jämförelse med Höör... Sist jag kollade hade Växjö ca 70.000 invånare, är centrum för ytterligare tre kommuner och har ett universitet med ca 10.000 studenter.

Folk som kommer hit tror att de har kommit till en håla.
Växjö är värt bättre än så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar