måndag 10 maj 2010

En entreprenör - javisst!

Jag är en entreprenör.
Det har jag varit i hela mitt liv.

För det första gillar jag att ha att göra.
För det andra är jag orädd och lite obstinat - vågar gå nya vägar.
För det tredje ser jag möjligheter och framtid överallt, alltid optimist.

Jag har funderat över hur det kan komma sig att andra ser hur svårt allt är.
Idag tror jag att jag kom på det!

Insikt genom utemöbelvård

Denna dag tänkte jag olja våra utemöbler.
I min värld är det en punkt: Olja utemöbler.
Därför ser det inte så besvärligt ut - det är ju bara en punkt på dagens lista!

Klädd för ändamålet går jag ut.
Hämta olja, fixa rör-pinne, hämta trasa, lämpliga skor, hämta något att öppna lock med.
Öppna lock, röra om i olja, doppa trasa, börja olja på stol.

Upptäckt: Utemöblerna är skitiga.

In igen, hämta grönsåpa, hälla upp varmt vatten med grönsåpa, hämta skrubb-svamp.
Ut igen, börja blöta och skrubba.
En timme senare har jag inte hunnit alla stolarna ens.
Projektet utvidgas...

Efter att ha tvättat bord och stolar, inser jag att det behövs torktid.
Fyra timmar senare kan jag till slut börja olja.

På en mindre företagssam persons lista står alla de här punkterna uppskrivna:
Hämta massa saker, ställa i ordning och klä sig för ändamålet.
Tvätta, skrubba, byta vatten, skrubba, skölja av, städa undan.
Torktid.
Hämta massa saker, ställa i ordning och klä sig för ändamålet.
Olja, putsa, eftertorka, städa undan.
Torktid.

Då förstår jag plötsligt att det känns lite jobbigt att företa sig saker!
Och att de alltid tycker att de har så mycket att göra.

Min förmåga att se allt jobbet som en punkt straffar sig allt som oftast, när jag tar på mig lite för mycket att göra. Å andra sidan får jag väldigt mycket gjort, missar sällan en passning och banar nya vägar.

Man är som man är.
Jag är glad att jag är som jag är - och de andra är nog nöjda med sin lott.
Det krävs alla sorter i vår herres hage.
:)

1 kommentar:

  1. Malin Tornblad11 maj 2010 kl. 09:07

    Gillar det här tankesättet:

    "Om jag går samma väg som alla andra får jag också samma resultat som alla andra…”//
    sagt av Therese Albrechtsson som är en ung entreprenör och startade eget vid 19 års ålder!

    SvaraRadera