torsdag 6 maj 2010

Förslavade bin och annat

Låt mig börja med att säga: Jag är inte vegetarian. Har varit, men äter nu kött. Helst äter jag kött av djur som sprungit i skogen eller gått vilt. Och fisk förstås.

Jag tycker att var och en får välja själv.
Här kommer bara en liten tanke som gör mig ledsen.

Kor. Jag tycker så synd om kor.
Tänk själv: De lurar sina kroppar att de ammar. Hela tiden!
De har alltså ständigt hormonrusningar, ont i juvren, svettningar och trötthet. Undrar om de också känner sig utnyttjade? Det gjorde jag när jag ammade. Tänk om de har ont i lederna och ryggen på grund av hormonerna? Om jag skulle behöva amma hela livet hade jag blivit deprimerad och tyckt att livet sög.

Jag hörde om en kvinna som inte åt honung för att hon tyckte så synd om de förslavade bina. Bin samlar honung som vi tar, men de får ju socker i stället som de äter. Det känns väl ändå som ett ganska ok byte.

Men vad får korna?
Tugga halvsurt gammalt ensilage-hö som luktar myrsyra, gå omkring i bajs på betonggolv och ha en maskin som drar i deras tuttar?

Det känns mycket grymmare än att döda djur, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar