torsdag 13 maj 2010

Så gör vi färgblinda män!


Ända sedan vår son var liten, har jag retat mig på att det inte finns färgglada killkläder. Till tjejer finns det hur mycket som helst, men till killar? Grått, beige, blått.

Kan man inte köpa tjejkläder till sin lille son? Jo - om det inte hade varit för alla volanger, rosetter, hjärtan, "little girl"-broderier...

Alla vet att det är väldigt viktigt att stimulera barns färgseende. Klara, starka färger gör att barnen utvecklas emotionellt och intellektuellt. Så varför ska inte våra pojkar få den stimulansen? Det är orättvist!

Kanske är det där det startar.
Är det så att vi redan i späd ålder låter det vara ok att våra killar inte utvecklar sina känslor? Att vi låter dem bli fyrkantigare och mindre mångsidiga?
Det vore ju förfärligt.

En sak är i alla fall säker: Om man inte får möta färger får man ingen känsla för dem. Det är ett känt faktum att många män har problem med färger... Absolut inte alla, men många.

Jag letade med ljus och lykta efter färgglada kläder till Sonen - och jag gör det fortfarande. Han är en ovanligt känslosam liten person. Hänger det ihop? Jag vet inte. Hur som helst är han helt underbar och gör mig stolt varje dag.

Och han älskar fortfarande ytterst färgglada t-shirtar! :)

2 kommentarer:

  1. Fler regnbágs färger till killar. Glada färger!
    Trákigt att alltid klä i grátt,blá,grön...
    Min pojkes favoritfärg är rosa och gult!

    SvaraRadera
  2. Jaaa! Det är bra!

    Barn behöver FÄRGER!

    SvaraRadera