torsdag 13 maj 2010

Skruvat tidsbegrepp

Jag tror inte riktigt på tid.
Ska försöka förklara min tankegång bättre...

Det vi kallar tid är nog något helt annat. Typ rörelse.
Jo men hör här: Det enda som har hänt sedan Big Bang är ju en rad rörelser.
Förflyttning bort från explosionen - en rörelse.
Rörelse som tack vare attraktion/gravitation har omvandlats till rotation runt solar och rotation runt egen axel. Vi beskriver det som ljusår, år, dygn - men det är ju rörelse.

Dessutom är det något "fishy" med tid.
Alla vet ju att tid känns väldigt olika.
Ibland går en timme jättesnabbt, ibland tar det evigheter att slå ihjäl den.

Jag har dessutom börjat uppleva tidsloopar.
Tänk dig den allmänna, av andra uppfattade, tiden som en rak linje.
Min tid följer den en stund. Sedan tar min tid en loop, som en cirkel vid sidan om den "vanliga", raka, tiden. Efter loopen kommer jag in till den vanliga tiden på samma ställe som jag lämnade den.

Låter det galet?
Ja, det kanske det är.

Så här är det i alla fall: Jag går omkring i vardagen och allt känns som vanligt. Så plötsligt inträffar loopen. Det känns på ett speciellt vis, som om jag inte riktigt har kontakt med marken, flirrigt. Jag gör saker som vanligt, men när jag återknyter till andra i min närhet, har jag hunnit med omöjligt mycket på ingen tid alls. Fysiska saker, som att stryka eller bada eller sy eller skriva, saker man inte kan "fuska" över. Jag har hållit på i vad som känns som kanske 45 minuter, men det har bara gått en reklampaus på TV...
På riktigt!

Efteråt blir jag jättetrött och darrig.
Det är lite mysko, men jag är inte förvånad.
Finns så mycket i vår värld som vi inte begriper!

Mitt mål är att lära mig kontrollera det här loopandet. Tänk så praktiskt att kunna göra en loop med flit, när man inte riktigt hinner med!

Men jag misstänker att det åldrar mig.
Tycker jag har fått mer rynkor under ögonen sedan det här började uppstå oftare... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar