lördag 15 maj 2010

Jag vill få gratis glasögon!


Om man hör dåligt, får man hörapparat alldeles gratis. Det är bra, tycker jag!
En hörselskada gör att man annars inte kan delta i samhället på samma sätt, kanske får svårt att sköta ett jobb och så vidare.

Men vet du - det gör en synskada också!
Jag är halvblind, ser ungefär lika bra som en igelkott. Det innebär att jag absolut inte kan fungera i samhället utan hjälp. Jag kan inte köra bil, inte läsa, inte göra något hantverk utan glasögon eller linser.

Jag får dock ingen hjälp från staten.
Mina glasögon kostar omkring 5000 kr, och det får jag betala själv.

Varför?
Är det för att så många ser dåligt? Det är en urdålig ursäkt!
I så fall ska vi väl snart sluta behandla hjärt- och kärlsjukdomar och reumatism, för det är ju så många som lider av det. Och pensionärer borde inte få hörapparater, för det är ju så många av dem som hör dåligt.

I vår familj ser både jag och Maken dåligt. Det innebär att våra barn med största sannolikhet kommer att behöva glasögon. Vi kommer att ha en årlig kostnad på ca 10.000 kr för att bara kunna se!

Det skulle vara trevligt om det på något sätt stöttades från sjukvården eller staten. Ett par glasögon för varje synförändring vore rimligt, tycker jag. Vill man ha flera, snyggare bågar osv, kan man få lägga till själv.

Hej optiker - driver ni den frågan?
:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar