onsdag 5 maj 2010

Sopsortering


Jag kan inte bestämma mig för hur jag ska tycka om sopsortering.

Självklart är det bra på många vis.
Klart att man ska göra vad man kan får att återvinna så mycket material som möjligt!
Bra att man ska ta reda på sina egna sopor, vara med i hela cykeln, så att man känner ansvar. Att vi privatpersoner gör en del av sopsorteringen är också acceptabelt.

En del av mig opponerar sig dock. Varför ska jag åka till olika miljöstationer i min bil? Är det verkligen bra? Och allt detta sorterande - bara för att förbränningsugnarna ska kunna matas med olika material för att hålla rätt temperatur? Jag vill att mina noggrant sorterade sopor ska återvinnas!

För det är rätt mycket bök.

En vän formulerade sig väl: Det är ovärdigt.
Stå och diska konservburkar, lagra illaluktande mjölkpaket i sitt hem, spilla och droppa. Man lägger så otroligt mycket tid på logistik: Fylla förpackningar med vatten för rengöring, droppa av kartonger i diskhon, flytta förpackningar till kassarna i tvättstugan, bära ut fulla kassar på trappen, packa bilen full, köra till återvinningsstationen.

Vid miljöstationen spiller man slattar på sina kläder, små personer får hoppa upp till inkasten, man skär sig på burkar, slåss mot getingar och får andras äckel på sig.

Jag är inte helt förtjust...

Det hade varit trevligt om det ordnades på ett trevligare och enklare sätt. Ska vi göra det här, så borde vi hitta bättre former för det. Annars är risken att människor inte kommer orka fortsätta.

Mina grannar eldar t ex upp nästan alla sina sopor hemma.
Ingen sopsortering där inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar