söndag 9 maj 2010

Sluta nu! Inga fler rösta-program!

Nu räcker det: Inga fler rösta på/rösta ut-program!

Det som började som ett kul sätt att göra TV mer interaktivt har ju spårat ur totalt. Nu ska man rösta om allting - vem som ska bli idol, vilken kör som är populärast, vem som ska vinna lilla och stora melodifestivalen, vilken dansband som ska plåga oss mest, vem som ska bli musikalstjärna...

Det är tröttsamt!

Dessutom är det löjligt genomskinligt att det mest handlar om delfinansiering av projekten. Den "lilla" avgift som det kostar att rösta blir miljonbelopp för varje program.

Och vilka röstar?
Jag vet inte. Inga som jag känner i alla fall.
Min gissning: Små barn, tonåringar och en och annan pensionär.

Det blir orättvist. Många begåvade personer/grupper har sållats ut pga att de inte appellerade till barngruppen. Vad hände med "låt bäste man/kvinna/grupp vinna"?

Oavsett om det gäller vilda pensionärer som röstar fram Malena Ernman, småtjejer som hejjar på sin favoritprogramledare från Bobster eller hysteriska fjortisar som räddar kvar Johan Palm, så är det PINSAMT.
Ledsamt, pinsamt och synd om alla de med bra låtar och talang som knuffas ut.

Det tog ju ändå priset när Marie Picassos kör hamnade på andra plats efter Kalle Moreus... Folkkär och käck gick före talang, kunskap, engagemang och scenutförande. Illa.

Och jag sitter hemma i soffan och irriterar mig.
Men inte tillräckligt för att ringa själv.
Tack, jag betalar redan tillräckligt för min TV. Känner inte att jag vill vara medfinansiär till dessa program.

Hoppas bara att alla som deltar i de här programmen inser att det inte alls handlar om kunskap, talang eller lämplighet utan om helt andra mekanismer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar