måndag 31 maj 2010

Maskrosor



Jag gillar maskrosor. De är gula och vackra, de är motståndskraftiga, de har goda blad. De lyser upp vår trädgård och skapar sommar!

Somliga säger att de är ett ogräs.

Då ställer jag mig frågan: Vad är ogräs?
Gräs är ogräs i ett blomsterland. Förgätmigej är ogräs i gräsmattan. Ruccola är ogräs i Londons gränder (en kvarleva från romartiden).
Allt är nyttoväxter i rätt sammanhang, men ogräs i fel.
Definitionen måste bli "något som växer där man inte har planerat in det".

Vem är jag att avgöra det?
Jag lider inte av trädgårdsplaneringsmani.
Växer det och ser trevligt ut, så är jag nöjd.
Så länge det inte är direkt obekvämt, som mycket mossa i gräsmattan (det är blött att sitta/ligga på).

Så jag har valt att älska maskrosorna i gräsmattan.
De livar upp! Så vackert med det gula mot det gröna.
Jag blir glad när jag ser dem.

Och tackar min lyckliga stjärna för att jag inte bor i villaområde, där mitt val säkert inte skulle uppskattas av grannarna...
;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar