fredag 21 maj 2010

Flugor som bits!


När jag flyttade ut på landet, fick jag erfara att somliga flugor bits.
Allt jag har lärt mig om flugor ställdes på ända. De har ju inte ens tänder/käftar?! Hur kan de bitas? De kan ju bara suga och slick-sutta på saker.

Men bets gjorde de.
Så en dag fångade min make en av bitarna och sanningen uppdagades.

På flugans snabel satt en liten, liten loppa.
Svart, mindre än ett knappnålshuvud.
Så fort flugan satte sig, tog loppan sig en tugga.

Varifrån de kommer vet vi inte. Igelkottar, grannarnas hundar eller kossor eller möjligtvis rådjur, gissar vi. Tack och lov överlever de tydligen inte på människor, så efter första bettet ger de upp och försvinner. (De gillar inte heller katterna.)

Men visst är det märkligt?
En sorts parasit, som liftar till nya offer med flugor.

Och: Det är sant, jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar