lördag 1 maj 2010

Aloe vera


Fantastiska, vackra växt!

Den ser lite taggig ut på håll, aloe veran.
När man kommer den nära, förstår man dock hur fin den är, inifrån och ut.
(Som många bra människor jag känner.)

En genuint god växt, tacksam och lättskött.
Den vill helst ha sol, men klarar sig även i skugga.
Mellan vattningarna ska den gärna torka ut lite, så man behöver inte vara så värst planerad. Och även om den torkar ut så den blir alldeles brun, kan man bara vattna på den och den vaknar till liv!

Den är vacker i färgen, lite blågrön.
Och så växer den hela tiden. Ju större kruka man sätter den i, desto större blir plantan.

Men det mest magiska med aloe vera är att det är en mycket kraftfull läkeväxt!
Saften som finns inuti växten hjälper mot massor av olika saker.
Sår, brännskador, matsmältningsproblem, infektioner...
Man kan bryta en bit av en "gren" och dutta direkt på såret/blåsan. (För matsmältningsproblem rekommenderas aloe vera-juice!)

Själv använder jag det alltid för alla småsår och solsveda.
Det är fantastiskt!

Dessutom behandlar jag våra katter med det, så fort det är något.
En av våra luddiga älsklingar blev rävbiten i tassen. Den var infekterad och tre gånger för stor, full med var. Jag sprejade aloe vera på tassen i tre dagar, sedan blev den normal.
En annan katt blev påkörd och höll på att stryka med. Efter att ha varit på djursjukhuset i tre dagar, kom han hem, med drän hängande ut ur magen och rakad överallt. Jag struntade i jod-tvättningen och använde aloe vera i stället. Veterinären var totalt häpen när vi kom på återbesök! Det var redan läkt - han hade räknat med ca 10 dagar till...
Alla små fästingbett duttas, andra småsår duttas/sprejas. Det läker otroligt fort.

Ödmjukhet, det är vad jag känner inför denna potenta planta.
Att det kan finnas en så fin växt!
Bra på alla sätt, lättskött och vacker.

Hemma hos mig finns det aloe veror i alla rum. Jag är inte manisk - men de klonar av sig! Hela tiden bildas små nya plantor, som vill ha egna krukor. Jag planterar om och ger plats...

Vill du ha en?
Hör av dig till mig!

2 kommentarer:

  1. Hur gör du för att kunna spreja den?

    SvaraRadera
  2. Nä, det kan jag ju inte. Har köpt en sprejflaska med Aloe vera i. Annars går det säkert, man kan väl pressa ut saft och så, men jag är lite lat...

    Och det är skönt att ha färdigt i skåpet när katter, grannar och barn är vidbrända eller rävbitna.

    SvaraRadera