lördag 22 maj 2010

Som en atom i en cell

De vise menar att vi alla är sammanbundna. Vi är alla ett.
På ett filosofiskt plan kan jag acceptera det.

Jag känner väldigt starkt att jag är förbunden med stjärnorna i alla fall. Och då är det ju närmre till medmänniskorna.

Om man tänker sig mänskligheten som en kropp, så kan man tänka att varje land är ett organ eller en kroppsdel. Varje cell är en by eller stad och varje molekyl är en familj. Varje person är en atom.

Det tycker jag ger perspektiv på tillvaron.
Samtidigt som saker och ting i ens vardag inte ter sig så allvarliga, vet man ju att alla celler måste fylla sin funktion för att kroppen som helhet ska må bra. Vi har alla ett jobb att göra, så att säga.

Man blir viktig samtidigt som man har många att luta sig mot.
Fantastiskt.

I vardagen är det ibland svårt att tänka så.
Den där otrevlige personen du retar dig på - hur kul är det att vara ett med honom?

Fast jag har en lösning på det också.
I varje kropp finns baciller.
De är till för att vi andra ska samarbeta och ge kroppen bra immunförsvar.
De fyller också sin plats.

Tänk så nästa gång du möter ett ägghuvud.
Sätt gärna på honom en barnprogramsdräkt för baciller: Tight, röd spandexdräkt med hål endast för ansiktet.
Det gör livet lite roligare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar