söndag 23 maj 2010

Sluta med p-piller!



I åratal har p-pillret varit lösningen på alla graviditetsproblem. Man har skrivit ut dem till höger och vänster i olika former: Minipiller, trehormonspiller, hormonstavar...

Förvirrade människor har marknadsfört dessa hormonläkemedel som att kvinnor får makt över sin egen sexualitet.

För mig är detta väldigt konstigt:
Om kvinnor äter överdrivna mängder av kvinnligt könshormon är det normalt.
Om män äter överdrivna mängder av manligt könshormon är det doping och livsfarligt.

Självklart är kvinnliga könshormoner inte heller att leka med!
Varför är det så svårt för så många att bli med barn?
Varför har allt fler kvinnor foglossning och svåra graviditeter?
Varför har män allt färre livsdugliga spermier?
Varför drabbas så många unga tjejer av depressioner?

För att vi utsätter oss för könshormoner!
Och inte bara de som stoppar detta i sina kroppar. Nej, vi får alla del av det! Genom dricksvattnet, genom fisken vi äter, genom köttet vi äter.

Man kan hålla sig för skratt.
Vi värderar alltså möjligheten att ha sex "utan krångel" högre än möjligheten att kunna få barn.
Det tycker jag är förfärligt.

Och jag vill kunna välja själv!
Inte bli offer för andras val.
Därför bor vi på landet och har egen brunn.
Grannarna har 7 barn, så där finns nog inga p-piller... :)

2 kommentarer:

  1. Själv är jag fan av att kunna ha sex utan att bekymra mig för att bli gravid. Önskar absolut INTE 7 barn som dina grannar. Men håller med om att extra hormoner är skit. Kopparspiral lever upp till båda kriterierna. Bra grej.

    SvaraRadera
  2. Jag är inte helt positiv till kopparspiral heller. Metall drar till sig energi - precis som en bygel-BH - och sabbar kroppens naturliga balans.

    Dessutom skapar koppar obalanser i kroppen när det gäller mangan och zink.

    Nej - vi behöver en bättre grej. Forskare, sätt igång!

    SvaraRadera