onsdag 3 november 2010

När signalen blinkar röd...

Min Macbook är så bra i så många sammanhang att den blivit liksom en god vän. Är bara maccen med känns det tryggt, för där finns allt.

Men det finns en sak som jag inte gillar: Den lilla batterisymbolen.

Den är stressande. Varje gång jag öppnar tittar jag förskräckt mot batteripluppen. "Beräknar" säger den - jättelänge - och sedan kommer domen.

Ibland är det goda besked. Fyra timmar - puh!
Och ibland är jag ju i närheten av ett uttag, hemma eller i behandlingsrummet. Lugnt...

Men så finns de där andra gångerna. Som nyss.
Igår satt jag på ett tåg, med drygt en timme kvar att resa.
Batteriet var RÖTT! Tjugoåtta minuter kvar - OCH DET ÄR FÖR LIIIITE!

Dessutom är det inte 28 minuter. Det vet jag. Det är... PLUPP... och så plötsligt kommer katastrofvarningen. "Om nio minuter kommer datorn att stänga av. Anslut datorn till ett strömuttag eller avsluta alla program, annars kommer allt att försvinna och datorn att explodera."

Ja, egentligen står det väl inte så, men det betyder det.

Suck. När de uppfinner ett oändligt batteri - som går på Chi eller så - ska jag bli först att köpa det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar