torsdag 25 november 2010

Mål och målsättningar

För mig är det skillnad.

En målsättning är något man jagar, ett mål något man siktar på att uppnå.

Jag brukar uppnå mina mål. Det är liksom meningen. Annars är det ju ingen mening med att ha mål!

Målsättningar sätts ofta i yrkeslivet, i företag och organisationer. Då sätter man dem ofta för högt, så att man aldrig når dem. Det är med flit; enligt management-teorin att "hungriga vargar jagar bäst".

Där tror man att det är bra att alltid jaga och att känna sig jagad. Det är viktigt att aldrig känna att man kommer fram, för då blir man slö och vilar en stund. Det är dyrt, då händer för lite, tänker ekonomerna.

Jag tror att man biter sig själv i svansen där. Det är ju oerhört otillfredsställande att aldrig nå fram!

En gång diskuterade jag detta med en ekonom. Det var i budgetsammanhang. Jag sa: Men det här är ju orimligt! Vi klarade inte detta budgetmål föregående år, och vi kommer definitivt inte klara det i år." Svaret blev: "Nej, det är klart. Hur skulle det se ut om vi klarade våra budgetmål? Du måste förstå: Det här är bara en budget."

VA?
Jag är bara en sketen gymnasieekonom och egen företagare, men hur tänker man då?
En budget ska väl vara realistisk? Vad fyller den annars för funktion? Hitta på lite siffror kan väl vem som helst göra - det behöver man inte civilekonomer till.

Nej, jag tror att det vore bättre att sätta upp handfasta mål, även i företagslivet. Vill man utforma målsättningar först och därefter ta ner dem på jordnivå som mål, så må väl det vara hänt. Men det är absolut nödvändigt att känna att man klarar av saker! Att ständigt jaga är farligt för både kropp och själ.

1 kommentar:

  1. Det häftiga är att också mycket forskning tyder på att realistiska mål motiverar bättre. Nice! /Camilla

    SvaraRadera