måndag 1 november 2010

Hungriga säljare

I platsannonser för säljjobb söker man ofta "hungriga säljare".
Varför måste de vara så hungriga?

Får de ingen mat, stackarna?
Det är väl det som garantilön+provision betyder: Garanterat hungrig varje månad.

Eller så är det för att hungriga vargar jagar bättre.

Ta t ex Viasat's säljare. (De söker förresten "stjärnsäljare".) De är i stort sett lika aggressiva och lika envisa som hungriga vargar. Det hjälper inte hur mycket man än säger nej, de surrar omkring en ändå. Och far med osanning. Jag frågade: Har ni samma kanaler som jag har idag? Han svarade: Ja, vi har samma program som du ser på idag. Visade sig senare att "program" hade ändrat betydelse mellan hans och min mening, så samma serier fanns fast på andra kanaler...

Hungriga säljare jagar inte alltid bättre. Ibland lönar det sig mer att sitta och lugnt vänta, som en spindel i nätet, på att bytet fastnar i ens sinnrikt utplacerade trådar. Det är mer min stil i så fall.

Så om något företag annonserar efter "Spindelsäljare" , så är jag på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar