tisdag 9 november 2010

Idiotiska belöningssystem

Varför har vi en så sugig företagskultur i Sverige?

På så många arbetsplatser visar man uppskattning via lönekuvertet. Det är uselt. För det enda sättet att få högre lön är att få fler arbetsuppgifter eller klättra i organisationen.

Men alla är inte byxade för att klättra!
De är kanske helt fantastiska på att göra det de gjorde från början, men de kanske inte passar som mellanchefer.

Men eftersom ledningen sällan kan belöna folk för det de gör, eller låta folk växa i det de gör och utvecklas där, måste de befordra folk som de gillar. Då når människor väldigt snabbt sin inkompetensnivå, dvs de befordras tills de inte klarar av sitt jobb längre. Och då är de fast där. För flytta folk nedåt går ju inte i Sverige. Där sitter de med lite för mycket ansvar, lite för hög lön - och kan således inte byta jobb, eftersom de i så fall skulle få gå ner i både position och lön.

Suck.
Det är illa för hela företaget, och för personen i fråga.

Jag är så trött på de här strukturerna. Typiskt manligt, tycker jag.
Vad sägs om att gå in till en uppskattad medarbetare en vanlig torsdag och säga: "Åh, vad jag tycker att du är duktig! Jag är så glad att du jobbar här med just detta. Med dig på plats vet jag att det här området fungerar!"

Eller på en löneförhandling säga: "Jag tycker att du gör ditt jobb så snabbt och bra. Tror du inte att du skulle kunna ta fredagarna lediga, eller gå kl 16 varje dag?" (I stället för att erbjuda ett annat jobb eller högre lön.)

Kanske: "Jag uppskattar verkligen dig som medarbetare och skulle vilja belöna dig med en extra veckas semester varje år."

Är det bara jag som skulle bli glad av det?

2 kommentarer:

  1. Väl talat. Jag försöker faktiskt leva efter just det, även om organisationsstrukturen och arbetsgivaravtalen sätter sina begränsningar. Men att göra det tydligt att man tycker att man har rätt person på rätt plats finns det inte några begränsningar för.

    SvaraRadera
  2. BRA!
    En (del av en) organisation som kanske mår lite bättre... :)

    SvaraRadera