torsdag 11 november 2010

Idol - dags att sluta?

Jag hör till dem som troget har följt Idol, ända sedan starten. I början älskade jag hela programmet. Senare blev det mer en industri, men fortfarande var det sevärt.

Nu är jag dock mer skeptisk.

Allt är ju fejk. Eller snarare: Det är så mycket som är uppgjort på förhand, så det känns som ett enda pengaviggande promotionprogram för några utvalda artister.

Jag har svårt att förstå varför publiken ska ringa och rösta hela tiden. Och betala! Det blir lite för fina pengar till TV4...

Och juryn sitter där och säger "kloka" saker till deltagarna. De styr och ställer med allas känslor, kommenterar på olika sätt för att rikta de röstandes sympatier. Det är lite för planerat för att bli charmigt.

Så mycket trolleritrick och magi, där vi blir dragna vid näsan hela tiden.

Nej, jag tycker inte att det är sympatiskt. Och vad värre är: Det börjar bli ointressant. Jag är inte engagerad längre. Tittar hellre på animal planet. Känns som om tiden har gått ifrån Idol-konceptet. Och idén har blivit förfelad. Det som från början var en uppoppad talangjakt har blivit en multimiljondollarbusiness.

Idol känns lite prostituerat, utstuderat och smutsigt.
Som en femårig amerikansk talangjaktsflicka, med lösögonfransar och blått glittersmink.

Jag ger det två säsonger till. Max. Sedan är det över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar