söndag 28 november 2010

Gig-Sverige

Finns det ett artist-Sverige?
I det fantastiska, långa, musikintresserade Sverige finns det SÅ många bra sångare och musiker - artister som verkligen är värda att titta på.

Men vilka forum finns det för artister att spela i?
Klubbscenen förstås. Men det är ju bara en viss typ av musik som gör sig där. Och det är väl mest kul om man är en viss typ av artist också, att fulla människor skriker dina låtar och häller öl på varandra.
Festivalerna. Det tror jag är himla roligt! Förutom att det ibland blir lite samma sak som klubbspelningarna... Beror väl på vilken festival förstås. Det kan ju också vara ett fantastiskt (dag)möte med fansen. Kul att se varandra i dagsljus, liksom.
Sedan är det förstås Allsång på Skansen. Det är ju grymt roligt att det lite "ohippa" programmet har dragit så mycket ung publik och så stora artister!
Morgon-TV i TV4. Det är ju förfärligt egentligen, för rösten är ju inte vaken. De flesta artister är ju dessutom vana vid kvällsjobb, så att giga kl 06 är väl inte drömmen egentligen...

Det känns lite som om man måste vara jättestor som artist innan man får giga. Och hur ska man kunna bli det om man aldrig får spela?

Jag älskar musik. Däremot gillar jag inte varken festivaler eller klubbgig. Ibland kan jag känna att det är svårt att hitta bra sammanhang att lyssna på musik. Mest handlar det väl om att vi aldrig har barnvakt, så vi måste ta med oss dem överallt. Därför är kvällsspelningar inte aktuella. Eller så får jag gå ensam medan Maken är hemma. Det är ju halvkul. Oftast blir det dock han som får åka iväg och lyssna, eftersom han liksom har mutat in musikområdet... :)

Jag vill se fler scener där man kan släpa med sig sina barn. Där det inte är för hög volym, inte är för trångt och bökigt, där det är hyfsat städat och trevligt. Och inte för sent på kvällen.

Det låter ju som om jag är pensionär!!!!
Roligt.
Men faktiskt: Jag vill också att mina barn ska få uppleva musik annat än på Spotify.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar