lördag 13 november 2010

Jurist - javisst!

Om jag hade bott i USA hade jag varit advokat.
(Nu kan jag inte ens skillnaden mellan advokat och jurist, eftersom jag inte alls har gått den vägen, så jag blandar glatt begreppen.)

Vad jag vill är alltså att bli åklagare. Eller kanske försvarsadvokat. Men bara om mina klienter verkligen är oskyldiga. (!) Så det får väl bli åklagare, då.

Tänk så roligt det vore! I USA handlar det mer om att övertygande kunna sälja in en point, än att ha rätt eller vara påläst. Det kan jag känna passar mig utmärkt. Där spelar personlighet, vältalighet, retorik, självförtroende och sådant in. Utmärkt - vilken show man kunde köra!

I Sverige är det inte lika roligt, tror jag.
Här verkar det mer styrt av paragrafer och regler, vilket i och för sig är bra för rättssäkerheten, men tråkigare för advokaterna.

Jag kan aldrig få nog av domstolsfilmer och -TV-serier. Det är magiskt. Jag älskar när det pendlar mellan hopp och förtvivlan - och sedan vinner de goda. Det är bra. Och jag begriper väl att det inte är lika välregisserat i verkliga livet. Advokaterna är säkert inte alls lika snygga heller.

Och det är kanske därför jag inte har flyttat dit och givit yrket en chans... Men jag är så himla svennig, så jag trivs nog bäst här. Jag får nöja mig med att sitta framför TV:n, helt uppslukad av domstolsdramat framför mig, och dregla lite sexigt.

"Det är något visst med att vara jurist."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar