fredag 16 april 2010

Vårda unningarna!



Allt vi gör kan delas in i fyra kategorier: Måsten, borden, viljor och unningar.

Viljorna är lättast att känna igen.
Jag vill gå en promenad. Jag vill äta lite nu. Nu ska jag gå och lägga mig.
Viljorna är de vi själva önskar oss, det vi tänker att vi behöver för att gå vidare i livet.

Borden är de saker man borde göra men som man inte gör. De följs ofta av ett hot, det blir följder om man inte gör dem.
Jag borde deklarera. Jag borde åka och handla, annars har vi ingen kvällsmat.

Bordena mognar (ofta alltför fort) till måsten. Då upplever man att man inte har något val längre. Hotet som låg bakom bordet känns helt enkelt för jobbigt för att kunna uppvägas av nuet.
Jag måste åka nu. Jag måste verkligen tvätta håret idag.

Och så har vi mina favoriter: Unningarna.
Det är de som vi inte alls behöver. De som inte påverkar livets gång i någon högre grad alls - men som gör livet värt att leva. Det är guldkanten på tillvaron!
Jag unnar mig en glass i solen idag. Jag tror att jag ska unna mig ett varmt bad.

Jag tror att ju fler unningar i tillvaron, desto lyckligare liv.
En unning behöver inte kosta pengar, inte vara onyttig. Det är de saker som man vet kommer att få en att må mycket bättre, känna livet i sig och förstå varför man kämpar på.
De är helt enkelt LIVSVIKTIGA.

Om du har tappat sugen, inte hittar din väg, inte vet vad du vill: Fundera ut en unning och ge dig hän. Det är bra medicin!

Tänk på det nästa gång du latar dig i solskenet mot en vägg...

4 kommentarer:

  1. Ingrid Klingberg16 april 2010 kl. 10:52

    Det här var riktigt bra!! Jag håller med om allt.

    SvaraRadera
  2. Minst en unning om dan så att du blir van!

    SvaraRadera
  3. Ja, det här klurade jag ut som 18-åring. Då sa någon: Du borde bli kåsör!
    Kanske skulle försöka nu?

    SvaraRadera
  4. Den här filosofin delar vi sedan länge... som så många andra. =)

    SvaraRadera