måndag 26 april 2010

Bu för sköljmedel!

Jag slutade med sköljmedel när jag fick barn.
Detta för att jag helt plötsligt fattade att sköljmedel i kläder = tvålrester i kläder.

Ville jag att mina barn skulle ha tvål på huden hela dagarna?
Nej, självklart inte.

Jag var dock väldigt indoktrinerad, trodde att kläderna skulle bli jätteskrynkliga och hårda. Döm om min förvåning när jag bytte tvättmedel till tvättsåpa och allt kom mjukt och fint ut ur tvättmaskinen!

Om saker - t ex jeans - skulle upplevas som stela/skrynkliga, så kan man stryka dem.
Tänk, så enkelt!
Och så slipper man tvålrester i kläderna samt mer utsläpp i naturen.
Sånt bryr man sig om allt mer när man har egen brunn.

Så: Sköljmedel är bara båg. Det är ytterligare en sådan produkt som uppkommer ur ett skapat behov. Först gör man tvättmedlen hårda och aggressiva, så att tvätten blir stel av dem. Sedan skapar man ett sköljmedel som därmed går att sälja. Det är smart.

Men ännu smartare är att sluta gå på båget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar