söndag 25 april 2010

När blir du färdig?


En person i min närmaste krets frågade en gång:
- När blir du färdig?

Hon var irriterad över att jag "sökte" och kom med nya rön hela tiden. Min personliga utveckling (fysiskt, psykiskt, emotionellt och andligt) tog tydligen för mycket på hennes värld.

Jag blev mållös. Färdig? Jag har inte ens tänkt tanken!
Varför skulle det ens vara mitt mål?

Målet är givetvis att bli klokare, starkare, kunnigare, vackrare, smidigare, friare och lyckligare. Lägg märke till att jag inte använde formen klok, stark, kunnig... - för då antyds att det finns en färdig form för det. Det tror inte jag. Jag vill alltid utvecklas!

Målet är att "be all you can be" inom den här livstiden.
Tvärtom är det nog så, att om jag någonsin anser mig vara färdig, bör jag hoppa i sjön.
Färdig? Jag tror ju inte ens att man är färdig när man dör... :)

Så jag tittade på min nära och funderade. Om hon tror att det finns ett "färdig" så tror hon antagligen att hon är där själv. Det är spännande!

Jag svarade bara: Ja, säg det? och log.
För jag hoppas att jag aldrig blir färdig. Jag vill alldrig bliva stur, som Pippi sa.
När man är stur är man nog färdig. Det låter tråkigt.

Work in progress. Det passar mig: Work in progress.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar