onsdag 21 april 2010

Schampo är onödigt!



När jag var 15 år läste jag en artikel i OKEJ. Det handlade om en tjej med ett fantastiskt hår som hävdade att hon aldrig använde schampo. Hon påstod att om man aldrig börjar, behövs det inte.

Jag, som hade långt, självlockigt och torrt hår, tyckte det lät fantastiskt.

Det tog dock ett tag för mig att våga testa den här teorin. Sociala tryck och sådant...
Jag flätade in löshår och hade dreads ett tag. När jag tog ut dem, behövde jag inte tvätta mer än en gång i veckan. Håret hade vant sig, såg inte fett ut alls.

När sedan vår son föddes, började jag aldrig använda schampo på hans hår. Det växte ut och blev blankt, tjockt och härligt. Mycket beröm har han fått genom åren...

Jag slutade också med schampo. Det var lite kämpigt i början, men det ordnade sig så småningom.

När sedan dottern kom, var det självklart att också hon skulle vara utan. Resultatet är vackra hår, som aldrig blir feta eller luktar illa, vare sig av matos eller eldrök. Allt liksom bara rinner av, håret är i perfekt kondition och hittar sin egen balans.

Missförstå mig inte nu: Vi tvättar håret! Jag tvättar varannan dag, ungarna lite mer sällan. Vi undviker bara schampo!

Det finns jättemånga underbara produkter för den som vill tvätta håret naturligt. Indiska hade ett grönt-te-schampo ett tag, man kan tvätta med rasul (tvållera) eller någon av alla de fantastiska produkter som finns på hälsokosten. Ofta räcker det med bara varmt vatten och fingertopparna!

Ja, det är lite konstigt för oss i västvärlden.
Men kom ihåg: Schampo är en produkt som uppstod under andra världskriget, då man hade en massa spillolja över efter allt petroleumbaserat bränsle. Det var då man kom på den ljusa idén att tillverka kläder av plast (nylonstrumpor) samt skönhetsprodukter (tvål, schampo, krämer m m).

Och jag vet inte vad ni tycker, men själv är jag inte intresserad av att smörja in varken mig själv eller mina barn med bensin.
Jag håller mig till växtoljor. De kostar lite mer, men är fantastiska - och räcker längre, eftersom man inte torkar ut sin hud och sitt hår.

Prova du också!

2 kommentarer:

  1. Jag vill också sluta med schampo! Kan inte du tipsa om några bra produkter man kan använda istället? Jag tvättar håret max 2 ggr i veckan, gärna bara en gång. I tonåren tvättade jag håret ungefär var tionde dag (till mammas förtvivlan) och jag gillar hur det blir när det får vara som det vill.

    SvaraRadera
  2. Först kan du använda schampon gjorda av t ex rapsolja, finns på hälsokosten. Försök hitta ett som inte löddrar, kolla in barnschampo.

    Ett annat tips är Razul, tvållera. Det sätter man i som en inpackning typ, och sköljer ur.

    Och sedan är det bara att vara lite eftertänksam. Sätter man i stylingprodukter i håret, måste de tvättas ur snarast möjligt. (Finns några få bra produkter, kan köpas i specialaffärer, t ex Lush.) Tvätta med vatten ofta, men så sällan som möjligt med schampo/lera el dyl.

    Förr i världen kammade/borstade man håret rent. Det var ju därför kvinnorna i engelska 1800-talsböcker borstar 1000 tag varje dag... Det är ett utmärkt sätt att rengöra håret, men använd svinborste, dvs en naturborste, inte plast eller metall. Idén är att man ska sprida hårets egna smörjmedel över hela hårstrået.

    Lycka till!

    SvaraRadera