onsdag 14 april 2010

Härskartekniker



Oftare än man tror, använder människor härskartekniker.

När jag läste om dessa på högskolan, tänkte jag att det nog var överdrivet. Inte kan väl människor uppföra sig på det viset mot varandra? Idag, i Sverige, i verkligheten? Det kändes mer som något från Stalin-tiden eller Pinochet.

Tjugo år senare inser jag att de finns överallt. Ofta används de av svaga och osäkra människor, eller människor som tagit sig vatten över huvudet.

Har du stött på dem?

Osynliggörandet
Man låtsas att man inte ser dig, eller inte hör när du säger något. Eller berömmer någon annan för ditt arbete.

Förlöjligandet
Man raljerar över ditt förslag eller något uttalande, gärna inför andra.

Undanhållande av information
Man ser till att du eller flera människor inte får den information ni behöver.

Dubbelbestraffandet
Man bestraffar dig vilket handlingsalternativ du än väljer. Du är noggrann och jobbar stadigt - man kallar dig slö och långsam. Du skyndar dig och får höra att du är slarvig.

Påförandet av skuld och skam
Man försöker få dig att skämmas för den du är, eller antyda att orättvisor eller påhopp är ditt eget fel.

Att bara se personens yta i stället för hela människan
Man kommenterar din klädsel i stället för det förslag du kom med.

Våld eller hot om våld

Det är märkligt att människor tror att det är framkomliga vägar till framgång!
Och ännu märkligare att de får hållas...
Alla borde protestera när de blir utsatta för detta! Men det gör inte alla. Långt ifrån.

Jag har personligen upptäckt att det faktiskt kan bli oerhörda problem när man säger ifrån. Vid ett flertal tillfällen har jag - i lugn och sansad ton - påpekat att en situation liknar någon av dessa härskartekniker. Då har jag blivit anklagad för att vara svår att samarbeta med, att jag vill sätta mig på personen i fråga eller att jag är sur. (Som ni förstår: Påförande av skuld och skam och dubbelbestraffning.)

Några doktorander vid Stockholms universitet har formulerat fem bekräftartekniker:
* Synliggörande
* Respekterande
* Informera
* Dubbel belöning
* Bekräfta rimliga normer

Låter trevligare, inte sant?
Och rimligare.

Egentligen tycker jag att alla föräldrar skulle läsa om de här teknikerna i föräldrautbildningen. Många uppfostrar sina barn genom härskartekniker. Det skapar olyckliga små medmänniskor som i sin tur fortsätter det negativa mönstret utan att tänka på det.

Världen vore en bättre plats om alla var mer medvetna!


3 kommentarer:

  1. Googla Eliene Bergqvist(reservationer för stavningen) Hon har också skrivit en del om härskartekniker och hon definierar de på ett lite annat sätt. Intressant och klokt det också. På kursen jag var på i början av veckan jobbade vi bland annat med försvar mot härskartekniker och främjartekniker som ska motverka härskartekniker. Att bli anklagad för att vara svår att samarbeta med för att man påpekar härskartekniker är bara ytterligare ett försvar på en dålig självinsikt och ett sätt att försöka göra sig själv bättre än andra...
    //Mi

    SvaraRadera
  2. Elaine Bergqvist heter hon förstås. Här kommer et citat från en artikel i DN.

    "Hur ska man då bemöta den som utövar en härskarteknik?

    - Om man exempelvis inte längre vill bli kallad "lilla gumman" gäller det att mejsla ut argumenten. Några förslag: "Jag tycker det är en dålig benämning", "Jag känner mig förlöjligad" eller "Jag är 32 år och med andra ord inte så liten".

    Elaine Bergqvist säger att många tror att attack eller försvar är bästa sätten att bemöta en härskarteknik. Men det är fel taktik.

    - I stället gäller det att "spegla situationen", det vill säga att lyfta fram kommentaren, gesten eller det som gjorde att man kände sig förtryckt och fråga vad personen egentligen menar. Det kan ju hända att man tolkat situationen helt fel."
    //Mi

    SvaraRadera
  3. Ja.
    Det går inte att vinna mot idioter! :)

    SvaraRadera