onsdag 14 april 2010

Hurra för ekologisk mat!



När jag var fattig (både i pengar och i anden), tyckte jag att jag inte hade råd att köpa ekologisk mat. Tack och lov har det gått över!

Vi köper allt ekologiskt som vi kommer över. Det är dyrare, men OJ vad mycket bättre!

Här kommer argumenten:

1 Grödorna är inte konstgödslade, vilket innebär att allt har vuxit långsammare. Därmed har de hunnit tillgodogöra sig mineraler och vitaminer ur mark och sol.

2 Det innebär också att de innehåller mindre vatten och mer näring per kilo.

3 Krav-godkända marker är inte besprutade med konstigheter. (Hörde en skräckhistoria från en bekant: Vissa icke-krav-bönder har slutat harva sina åkrar. I stället sprutar de Round up över alltihop och bara plöjer och sår. Nice...not!)

3 Köttdjuren är inte fullproppade med mediciner.

4 Man blir MÄTT när man äter ekomat!

5 Allt smakar bättre. Morötterna smakar som när jag var barn, kycklingen har smak, äppelskalen är goda och inte bittra. Härligt...

Dessutom - men nu kanske jag inbillar mig - känns det som det finns mer omtanke och kärlek i ekomat. Päronen är liksom mer... nöjda. Potatisen är liksom stolt. Jag känner mig lycklig när jag lagar maten, som om den är en gåva från jorden själv. Precis samma upplevelse som när jag odlar eget!

Det är värt varenda krona, i alla fall för mig.
Men det är lite tur att inte alla känner så; eftersom det inte finns ekomat så att det räcker till alla. Därför är det kanske en bra idé att hålla tyst.

Sssschhh!
Berätta inte för någon. Smyg bara iväg till affären och bunkra för egen del...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar