söndag 18 april 2010

Soffa - utan bakstycke!

En gång för länge sedan frångick vi vår främsta möbelleverantör IKEA och köpte en soffa hos ett välkänt möbelvaruhus i Växjö.

Den var blå och fin där den stod i visningshallen. Jag pekade och sa: Den ska jag ha.
Expediten skrev och skrev i sin dator. Jag beställde leverans till den källare, där den skulle stå.

Killarna kom och bar ner den, men jag var inte där vid det tillfället. Jag tittade in lite senare och konstaterade att den stod fint, på rätt ställe.

Två år (!) senare skulle soffan flyttas.
Döm om min förvåning när vi baxade ut den och insåg att den saknade bakstycke!

Nej, tänkte jag, det här blir problem. Vi skulle givetvis ha kollat det redan när den kom, nu blir det svårt att reklamera. Men jag tog mod till mig och åkte dit. Samtalet vid disken var som en sketch av Monty Python.

- Hej! Soffan jag köpte för två år sedan här saknar bakstycke!
- Ja, det gör alla våra bäddsoffor.
- ?!
- Ja, vill man ha bakstycke så får man beställa till det.
- Du skojar! Det är inte en färdig möbel förrän den har alla sidor, både fram-, bak- och sidsidor. Det är ju bara en halv soffa! Den fyller ju inte sin funktion.
- Jo, om man ställer den mot en vägg.

Mot denna bensäkra logik hade jag först ingenting att säga. Sedan fann jag mig.
- Säljer ni trebenta stolar också?
- Nej, dumma dig inte, en trebent stol är ju inte funktionell.

Snabbt som ögat replikerade jag:
- Jo, om man ställer den mot en vägg!

Om vi fick ett bakstycke?
Jodå, det ordnade sig. Men vi fick betala för det!
Vi återgick därefter till vår husguru och folkhemsleverantör IKEA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar