fredag 9 april 2010

Svin-, fågel- eller influensa-influensa?




Det är för roligt.
Med jämna mellanrum varnar man för pandemier och total katastrof.
ALLA måste vaccinera sig genast och omedelbums.
Miljon- eller miljardbelopp av våra skattepengar läggs på att inhandla enorma mängder med vaccin. Vaccin vars effektivitet inte ens är bevisad.
Så fort de allvarliga männen och kvinnorna i vita, långa rockar talar, förvandlas annars rationella människor till vimsiga hönor.

Sist, nu i höstas, var det extra panik. Svininfluensan skulle drabba alla utan urskiljning, folk skulle ligga pall i flera veckor, arbetsplatserna skulle gapa tomma och sjukhusen skulle bli överfulla. Dessutom skulle fullt friska människor och barn dö. Som flugor, om man fick tro skrämselpropagandan.

Jag, som mest fnissade åt detta, lät inte våra barn få någon spruta. Trots att jag de senaste 8 åren alltid har åkt på den vanliga influensan varje januari, höjde jag inte ens ett ögonbryn. Det roliga var att sådana som vår familj sågs som illojala, asociala och potentiella smittbärare!
- Man tar inte sprutan för sin egen skull, utan för de svaga omkring sig, sa en arg man till mig.
- Eller så låter man bli och besparar sig själv och de anhöriga en massa problem, svarade jag.

För det är ju inte bara en spruta med koksaltlösning. Det måste man komma ihåg.
Det är "lagom" utspädd sjukdom.
Men den kan ju vara lagom för alla andra - utom för dig!
Då åker du dit och kan sabba många år av ditt liv...

Jag har en viss skepsis för alla läkemedel, men de här influensavaccinen har jag dessutom egen erfarenhet av. 1994 tog jag influensasprutan på order av en uppdragsgivare. Jag blev dödssjuk direkt och fortsatte vara hängig i två månader innan jag gick till läkare. Tre penicillin-omgångar senare, visade sig att det var något fel på just det här vaccinet (!) och att de små bacilluskerna var resistenta mot penicillin. Då hade jag pajat min mage, vilket tog 4 år att rätta till. Under tiden fick jag problem med leder och muskler - liknande fibromyalgi - och extrem trötthet. Eventuellt var det också då grunden lades till min utbrändhet. Nice...

I min värld är de här pandemi-skriken bara enorma säljkampanjer. Det är läkemedelsbolagen som har mest att vinna på att folk blir skrämda. Pengar talar... Jag tror att det är nyttigt att ta saker och ting med en nypa salt och en hel del skepticism.

Jag tänker i alla fall fortsätta att tänka själv. När det slås upp stora rubriker i tidningarna nästa gång, ska jag läsa på och bilda mig en egen uppfattning. Därefter tar jag ett beslut, utan att påverkas av andra.

Även om jag klassas som samhällsfarlig... :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar