torsdag 8 april 2010

Våga vägra köpcenter!



I vår familj storhandlar vi i Rydaholm eller Moheda. Där finns förhållandevis ganska små matbutiker, men hyfsat välsorterade ändå.

Många tycker att vi är galna.

- Man kan åka till köpcentrat i stan! Där är allt FLERA KRONOR billigare!

Säkert. Men så här tänker vi:

1 Vi vill att det ska finnas matbutiker på nära håll. Därför stöttar vi dem genom att handla mer än två liter mjölk i veckan.

2 Det går så mycket fortare att handla. På 30 minuter har vi veckohandlat. Kön tar max fem minuter! Tid är pengar...

3 Allt vi vill ha, kan vi be dem ta hem. De månar om sina kunder.

4 De kronor vi eventuellt skulle spara genom att handla på köpcenter, går åt till bensin. Eller så måste man handla i samband med jobb, vilket blir stressigt och bökigt för att man ska hinna hämta barn.

Det är ju helt fantastiskt att bo på landet, mitt i skogen, och ha fem minuter till närmsta affär! Det är verkligen något att njuta av. Jag älskar att slinka iväg och handla. Lugnt, familjärt, trevligt och fräscht. Jag byter inte det mot stim, stoj, långt att gå och idiotköer!

Och skulle det vara så att vi förlorar pengar på det, så kör vi med vårt standarduttryck:
Det drabbar ingen fattig.

2 kommentarer:

  1. Ingrid Klingberg8 april 2010 kl. 18:37

    Så länge närbutiken har fräscha varor, och inte utgången grädde, mögligt bröd .mm så håller jag med dig. Gynna din lokala handlare!!
    Ingrid.

    SvaraRadera
  2. Självklart - det går ju inte att ha sunkig mat!

    Jag är lika fascinerad varje gång jag hälsar på i Stockholm, för eländes elände vilka hemska matbutiker de har där! Om man inte åker till köpcentra eller mega-affärer, finns bara små trånga/hemska närbutiker med urkiga sortiment. Det känns så fattigt...

    Hurra för landet, hurra för småbutikerna med stolthet!

    SvaraRadera