fredag 16 april 2010

Tonåringar...



Jag beundrar människor som kan uppfostra sina tonåringar till att bli... lite mindre tonåriga.

Varje ålder har sin charm, sägs det, men tonåren...? Jag är inte övertygad. Jo, jag vet att det är en fas man måste gå igenom, men ändå.

Jag har alltid behandlat tonåringar nästan som vuxna, eftersom det är vuxna de snart ska bli. (Enda undantaget är mängden ansvar jag vill lägga på en ungdom.) De vill ju gärna känna sig äldre, så det brukar fungera.

Nu, när jag har nått den här vördnadsvärda åldern, har jag fått svårt att ta somliga tonåringar på allvar. Det känns omöjligt att de på fullt allvar kan vara så... tonåriga.

De upptäcker världen och tror att de är först. Alla andra är idioter.
De får större umgängeskrets och känner sig tvungna att skapa undergrupper (VI och DOM).
De måste göra tvärtom mot hur föräldrarna gör.
De letar alltid efter minsta gemensamma nämnare för att kunna umgås med så många som möjligt. Allt blir superytligt och platt.
De är mycket måna om ytan, som fungerar som skydd mot omvärlden.
Och värst av allt: De tar sig själva på så oerhört stort allvar!

Men som jag skrev i början: Det finns undantag. Helt normala, underbara, enkla, trygga människor som bara råkar vara i tonårsåldern. Visst, de vet inte allt, men de är medvetna om det och finner sig i det. De är sig själva utan att behöva patrullera med banderoller.

Jag önskar att någon med en sådan tonåring kunde skriva en instruktionsbok.
Den ska jag läsa innan mina ungar kommer i den åldern.


4 kommentarer:

  1. Jag tycker du har fel! Jag avskydde att vara tonåring, men storgillar att omges av tonåringar om dagarna (eller kvällarna nu då). Just det där upptäckandet av världen och känslan av att vara först är ju så fantastisk att iaktta utifrån! Deras sökande efter identitet och så småningom önskan om att forma, omforma och förändra världen. Rättvisepatoset. Protesterna mot det som är gammalt och invant. Och resan från liten till vuxen. Och den bild du målar upp är alldeles för onyanserad. Man måste inte vara superytlig och platt bara för att man inte är normal, underbar, enkel och trygg. Jag var inget av det under min tonårstid, men jag var djuplodande och grubblande.

    SvaraRadera
  2. Helt ok, vi tycker olika.
    Det beror kanske på att vi är på olika ställen i våra liv...

    :)

    SvaraRadera
  3. Javisst, jag kommer förstå när jag blir äldre. ;)

    SvaraRadera
  4. Nä, det är jag inte säker på! ;)
    Jag menar bara att vi har valt olika vägar.
    Och man kan inte döma någon förrän man har gått en mil i dess skor...

    SvaraRadera