måndag 5 april 2010

Torrfäller din bil?


Fina, mörkröda haremsbyxor - alldeles nya.
Lycklig Karin hade dem för första gången idag.
Nu på kvällen frågade Maken:
- Torrfäller de där?

Orolig Karin studsar upp från kökssoffan, där ett handvirkat VITT överkast pryder kuddarna. Jajamen - rosa.

Först kände jag mig dum. Att jag inte tänkte på det! Klart att jag skulle ha kollat först om de torrfällde. Typiskt såna där flumbyxor inköpta i en flumaffär i Gamla stan...

Sedan tänkte jag till.
Varför torrfäller tyger?
Jo, för att de inte är tvättade ordentligt.
Varför väljer leverantörerna att inte tvätta tygerna?
För att de tappar färg och ser lite tröttare ut. Genom att fylla tygerna med färg, ger de ett mustigare intryck. Som i och för sig försvinner i kundens första tvätt.

Det är ju egentligen helt sjukt!
Tänk om det samma skulle gälla för bilar.

- Jo, visst är den blank och fin! Härlig färg. Men aj aj aj - inte luta mot den! Inte förrän du har kört genom en biltvätt, minst två gånger, eller några mindre stormar. Annars får du lacken på kläderna.

Vem skulle acceptera det?

2 kommentarer:

  1. Det sägs att floderna i Indien ändrar färg efter modet i Milano... http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/jordbruk-och-mat/jordbruk-i-syd/tyg-eller-otyg/

    Bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Frun ville att jag skulle prova kommentarsfältet...
    Verkar funka!

    Ang. ämnet vill jag bara tillägga att gitarrsträngar torrfäller som bara den. Hela första veckan är man alldeles svart om fingertopparna!
    But it's for a good cause - vad vore världen utan gitarrspel? :-P

    /Steffe

    SvaraRadera