söndag 3 oktober 2010

Vi är alla ett

Fler tankar om Avatar...

De blå varelserna koppla upp sig mot andra varelser och växter med sin fläta - kul!
Det blev ju väldigt tydligt på så sätt. Allt är ett, vi hör alla till samma själ - och så ett stort träd som är alltings start. Fin bild.

Men ni vet väl att det fungerar så även på vår planet, utan fysisk uppkoppling?

Vi är alla ett. Varje människa, djur och växt hör ihop. Vi delar samma livsenergi, men vad mer är: Vi består av samma molekyler som har funnits på den här planeten i billioner år. I mig finns molekyler som är samexisterat med alla andras molekyler sedan årtusenden. Och vattnet vi dricker är samma vatten som dinosaurierna drack.

Tänk dig till exempel att medan jag låg i min mammas mage, åt hon mat från hela världen. Bananer från Sydamerika, tomater från Medelhavet, ris från Kina, potatis från Skåne... De molekylerna utgör grunden för min kropp. Tack vare dem, så utvecklades mina celler och de finns kvar i min kropp. Men tänk också att banen bredvid min mammas banan, åts av en gravid peruan. Tomatens granntomat åts av några spanjorer, riskornen från samma skörd åts i såväl Danmark som norra Kina och potatisens små släktingar knaprades av skåningar. Tänk, så många molekylsläktingar vi har! Vi består av samma beståndsdelar.

Att känna själslig samhörighet är ibland svårt. Vi är så avtrubbade och avstängda, för att orka med. Det är för mycket som stör vår uppkoppling, så att säga. Men visst kan vi förstå vad djur säger, känna vad växter behöver eller uppleva andras känslor fast vi inte ens träffas! Vi är alla ett. Det är inte konstigare än så.

Vi påverkar varandra. När du är arg, påverkar du alla i din närhet - men faktiskt också allt annat levande. Även om det inte är så tydligt, eftersom det är mycket annat som händer samtidigt. Det är som en enorm nätboll med en massa maskor, där varje människa är en knut.

Och bara för att vara helt tydlig: Vi hör också ihop med dem som inte längre - och/eller inte ännu – har kropp. Kalla dem andar, änglar, vägvisare, hjälpare, artefakter, vad du vill. De är också delaktiga i våra liv, om vi bara lyssnar och följer våra instinkter.

Det är inte krångligt, inte flummigt - bara ovant för somliga.
Vi är alla ett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar